New Scientist – Data driven nieuwsbrieven

 

New Scientist is hét internationaal toonaangevende magazine over wetenschap en technologie. Dankzij de focus op ‘ideeën die de wereld veranderen’ en de balans tussen diepgang en toegankelijkheid, is New Scientist populair bij een breed publiek.

De Nederlandstalige editie werd gelanceerd in juni 2013 en verschijnt elf keer per jaar in Nederland en België. Het magazine combineert het allerbeste uit de internationale wetenschap met verhalen over Nederlands en Belgisch toponderzoek. New Scientist bevat wetenschapsnieuws, spannende achtergrondartikelen en spraakmakende opiniestukken. New Scientist is een multimediaal magazine mediamerk met naast het magazine, specials, een digitale editie, website, nieuwsbrief, events en een eigen boekenreeks.

Klanten en lezers worden kritischer en de technologie stelt ons in staat om onze kennis van die klant om te zetten in content die aansluit op de wensen en behoefte van de klant. Perfect Groep verzorgt al jaren het klantenbeheer voor Veen Media, uitgever van New Scientist. Voor registratie en verzending van de nieuwsbrieven maakt New Scientist gebruik van Perfect Communicator. In deze omgeving zijn content en data op een plek beschikbaar om vanuit die data content aan te bieden aan de klant op basis van de kennis die beschikbaar is over de klant.

Uitdaging New Scientist:

Gebruik beschikbare data vanuit het CRM-systeem PerfectBase om de New Scientist Nieuwsbrieven af te stemmen op de interesses van de klant en kennis over de klant, zowel voor wat betreft content als productaanbod.

Oplossing:
PerfectBase is v.w.b. dataoverdracht gekoppeld aan Campagne tooling Perfect Communicator, waarmee alle klantdata en daarmee het 360° klantbeeld beschikbaar is in de analyse omgeving van Perfect Communicator.

Dit geldt voor zowel offline data, als:

  • Interesse profiel (op basis van eerdere aankopen)
  • Abonneestatus
  • Demografische kenmerken
  • Klantwaarde

Als online data, als:

  • Klikgedrag eerdere nieuwsbrieven
  • Zoekgedrag online

De beschikbare data wordt gekoppeld aan de beschikbare content en aan te bieden producten voor een nieuwe Nieuwsbrief editie. Daardoor kunnen we niet meer spreken over de Nieuwsbrief, maar eerder over ieders Nieuwsbrief.


 

Een aantal varianten

De basisselectie
Audience: Nieuwsbrief abonnees, zonder specifiek klikprofiel,
zonder aankoopgeschiedenis of een abonnement op New Scientist

Aanbod:
Content: een selectie van diverse nieuwsartikelen

Commercieel: een aantal boeken, een advertentie voor het Gala van de Wetenschap en een aanbod voor een proefabonnement.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerste variant

Audience: Nieuwsbrief abonnees, met een interesse in Sterrenkunde, zonder aankoopgeschiedenis of een abonnement op New Scientist

De verschillen:

Content: de Nieuwsbrief opent met een aantal nieuwe artikelen over sterrenkunde en geeft daarna een selectie andere nieuwe artikelen.

Content is afgestemd op eerder geregistreerde interesse profiel (op basis van kliks en leesgedrag) van de klant.

 

 

 

 

 

 

 

 

Commercieel: een specifiek aanbod van de New Scientist-special Het Heelal en een aanbod voor een proefabonnement, met een aangepaste cover.

De advertenties zijn meer afgestemd op het geregistreerde interesse profiel van de klant, op basis van leesgedrag (klikgedrag). Aanbod is laagdrempelig, daar er nog geen aankoophistorie is vastgelegd.

 

 

 

 

 

 

 

Tweede variant

Audience: Nieuwsbrief abonnees, zonder specifiek klikprofiel, zonder aankoopgeschiedenis, maar met een abonnement op New Scientist

De verschillen:

Content: een selectie van diverse nieuwsartikelen

Commercieel: De advertenties zijn aangepast op het feit dat klant ook abonnee is. De Wetenschapskalender is een product dat vaak gekocht wordt door abonnees. Het boek van de maand, met korting is speciaal voor abonnees. Er wordt geen abonnementsaanbod gedaan in de Nieuwsbrief omdat klant al abonnee is. Advertentie voor Gala van de Wetenschap wordt getoond.

 

 

 

 

 

 

Derde variant

Audience: Nieuwsbrief abonnees, met een interesse in Mens & Klimaat, zonder aankoopgeschiedenis, maar met een abonnement op New Scientist, geen aankoop Gala van de Wetenschap.

De verschillen:

Content: een aangepaste Topstory, passend bij het interesse profiel. Nieuwsbrief opent met een mix van artikelen passend bij het interesseprofiel Mens & Klimaat van de klant.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Commercieel: De advertenties zijn vergelijkbaar als de Tweede Variant, afgestemd op het feit dat klant ook abonnee is; o.a. Boek van de maand, en advertentie voor Gala van de Wetenschap wordt getoond. Geen abonnementsaanbod.

 

 

Vierde variant

Audience: Nieuwsbrief abonnees, met een interesse in Mens & Klimaat, zonder aankoopgeschiedenis, zonder abonnement op New Scientist, reeds een kaart gekocht voor Gala van de Wetenschap en met een gezin (kinderen tussen 6 en 14 jaar).

De verschillen:

Content: een aangepaste Topstory, passend bij het interesse profiel. Nieuwsbrief opent met een mix van artikelen passend bij het interesseprofiel Mens & Klimaat van de klant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Commercieel: De advertenties zijn aangepast; het abonnementsaanbod is terug in de Nieuwsbrief, met daarin een cover passend bij het interesse profiel van de klant. De advertentie voor het Gala van de Wetenschap is verdwenen, evenals het Boek van de Maand. Bovendien is er een specifiek aanbod van het Young Scientist Winterboek, op basis van het gezinsprofiel dat bekend is.

Resultaat

  • Data zijn bepalend voor de samenstelling van de Nieuwsbrief
  • Klantprofiel en interesses zijn bepalend voor de samenstelling van de Nieuwsbrief
  • De Nieuwsbrief wordt automatische gegenereerd in een groot aantal varianten.
  • Klanten die recent een aankoop hebben gedaan, worden niet geconformeerd met een aanbod op hetzelfde product.

 

 

Doelstelling

  • Vergroten herkenbaarheid van de Nieuwsbrief voor de lezers
  • Verhogen open rato Nieuwsbrief
  • Verhogen doorklikpercentage Nieuwsbrief
  • Verhogen engagement van lezers van de Nieuwsbrief
  • Verhogen conversie op e-commerce
  • Verhogen conversie abonnementen

Start typing and press Enter to search