Heb jij na 25 mei ‘de rest’ ook goed geregeld…?

Heb jij na 25 mei ‘de rest’ ook goed geregeld…?

Eind mei is het moment van de waarheid voor GDPR, vanaf dan moeten organisaties de data op order hebben en de veiligheid van persoonlijke gegevens kunnen waarborgen. Een mooi moment om iets verder te kijken, er valt namelijk vaak meer ‘winst’ te behalen.

‘Now is the time!’
Je zit nog volop in de ‘modus’ (van de GDPR), alles is geregeld, of aan de laatste loodjes wordt gewerkt. Als de privacy van je relaties dan grotendeels gewaarborgd is, kijk dan ook nog eens vanuit marketing-oogpunt naar diezelfde bestanden. Ervaring leert ons dat er vaak met bestandsoptimalisatie op verschillende fronten nog meer winst te behalen valt.

Bestandsoptimalisatie
Hoe doe je dat, verdere bestandsoptimalisatie? Door de kwaliteit van (database)bestanden te verbeteren op basis van de gegevens die je al in huis hebt of met hulp van derden. Denk dan aan:

  1. Datakwaliteit
    Gemiddeld per jaar raakt zo’n 15 tot 20% van een klantenbestand vervuild. Persoonsgegevens ‘leven’, die ‘zitten niet stil’. Er wordt verhuisd, getrouwd, men krijgt kinderen of overlijdt. Gebeurtenissen die allemaal van invloed zijn op de kwaliteit van data. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende schrijfwijzen en spelfouten die de kwaliteit ook beïnvloeden. Zorg dus dat je ‘up to date’ blijft en ga nauwkeurig met de verkregen persoonsgegevens om. Bij twijfel, raadpleeg een gespecialiseerde partij om je bestanden weer actueel te krijgen. Perfect Groep kan je hierbij helpen.
  1. Klantkennis
    Door ‘eigen’ databasegegevens te koppelen aan externe consumenteninformatie krijg je meer inzicht in je klanten. Het maakt het mogelijk klantprofielen samen te stellen en bepaalde selecties en segmentaties te doen. Zo stem je de (marketing) activiteiten af op de behoefte van de klant. Ook hiervoor zijn leveranciers te vinden die je kunnen helpen.
  1. Doelgroepbereik
    Wees effectief door je altijd alleen te richten op diegene die je met je boodschap wilt bereiken. Definieer daarom je doelgroep goed, voorwaarde is wel dat je beschikt over de juiste klantkennis. Gebruik vervolgens de communicatiekanalen waar jouw klant de voorkeur aan geeft. Maar vooral, wees relevant en kom met een boodschap die aanspreekt! Je zult zien dat dit tot meer respons (verminderen van non-respons) en een betere conversie leidt.

Lagere kosten & hogere opbrengsten
Wie wil dat nou niet, lagere kosten & hogere opbrengsten? Ga hiermee nog snel aan de slag. Je zult zien dat er resultaat te behalen valt. Je voorkomt niet alleen ‘waste’ wanneer je alleen geïnteresseerden benadert, een actueel bestand zorgt ook voor een afname van retouren en/of bouncers. De conversie zal hoger zijn wat weer perspectief biedt om met de klant in gesprek te gaan. Gevolg, betere retentie en loyalere klanten, iets dat weer tot een hogere NPS score zal leiden.

 

Meer weten over wat je naast GDPR nog kunt doen om op een correcte en relevante manier marketing te blijven bedrijven? Neem contact op met Michiel van Delden. Hij helpt je graag verder.

Recent Posts

Leave a Comment

 

Start typing and press Enter to search

BaByliss cashback