Acceptgiro wordt nog steeds gebruikt

Acceptgiro wordt nog steeds gebruikt

Combi-ola (acceptgiro) nog veel gebruikt bij fondsenwerving

Wie denkt dat de alom bekende acceptgiro passé is, heeft het mis. Het is al langer bekend dat juist goede doelen de combi-ola nog steeds met succes gebruiken. De acceptgiro, die vaak vastzit aan een brief in wervingsacties, wordt gebruikt als makkelijk betaalmiddel. Besloot ‘De Nederlandsche Bank’ destijds om de acceptgiro af te schaffen, is er inmiddels aangegeven dit nog eventjes uit te stellen. Bepalend hiervoor zal zijn de mate van gebruik in de komende jaren.

Waarom acceptgiro nog steeds succesvol?

Het is bekend dat gebruikers van acceptgiro’s meestal ouderen zijn. Zo’n 65 jaar en ouder. Dit is ook de groep die van oudsher het meeste aan goede doelen geeft. Dan is de keuze snel gemaakt. Toch wordt de ‘accept’ tegenwoordig steeds minder vaak fysiek ingevuld. Waarom wordt er dan toch nog steeds voor dit middel gekozen? Omdat hij niet meer wordt gebruikt om mee te betalen, maar vaker als trigger om vervolgens de betaling digitaal te doen. Wat we daarnaast ook vaak zien, is dat hij wordt gebruikt om betaalgegevens voor de online betaling correct over te nemen.

Wervingsactie JNF met full colour acceptgiro

Zo werft ook het Joods Nationaal Fonds al jaren met dit beproefde middel. Zij koppelen hun acties bijvoorbeeld aan Joodse feestdagen. Doelstelling van de Stichting is het ontwikkelen van duurzame, ecologische projecten ten behoeve van de leefbaarheid van alle mensen in de Israëlische samenleving. Deze actie betrof de adoptie van een acaciaboom. Door deze in de woestijn te planten, red je een heel ecosysteem. Perfect Groep printte de brief, met daaraan vast de acceptgiro. Alles in full colour, compleet met logo, foto’s en betaalgegevens.

Wat doet het JNF

Het Joods Nationaal Fonds ontwikkelt duurzame projecten op het gebied van bebossing, land- en tuinbouw, waterbeheer, en onderzoek. Zo doet het JNF bv. onderzoek naar het optimaal gebruik van schaarse waterbronnen in de Arava woestijn, de meest droge woestijn in Israel en bouwt ze speciale waterreservoirs voor optimaal hergebruik van water.

Na(ast) ‘de acceptgiro’…
  • Betrek ook onlinekanalen bij elke actie (e-nieuwsbrief, website, social) ouderen worden online steeds actiever;
  • Stel het gemak van geven voorop (gebruik respons buttons en werk met iDEAL betalen);
  • Maak je website responsive door middel van buttons en mogelijkheid tot iDEAL betalen;
  • Richt je website in op mobiel gebruik, de mobiele telefoon is niet meer weg te denken;

Wil je als fondsenwerver of gewoon meer weten over hoe je een digitale campagne het beste opzet? Neem contact op via: 010 245 2000, of mail je vraag naar info@perfectgroep.nl

Recent Posts

Leave a Comment

 

Start typing and press Enter to search

Partijenpost 48-72 uur