Handigheidjes voor een goede e-mailing

Handigheidjes voor een goede e-mailing

E-mailmarketing is een krachtig middel om meer rendement (uit je online kanaal) te halen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je er voor dat jouw email wordt gelezen maar ook hoe deze bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website trekt?

Mobile-DeviceGoede preheader
Zorg voor een goed geschreven preheader (snippet),  dit is de eerste regel van je e-mailing die na je onderwerpregel zichtbaar is. Laat dit een teaser zijn en probeer hierin niet gelijk tot in detail te vermelden waar het om gaat. De preheader moet uitnodigend zijn zodat men de mail opent voor meer informatie.

Duidelijke boodschap
Na opening moet in één oogopslag duidelijk zijn waar het om gaat. Gebruik liever geen navigatiebalken die afleiden van de uiteindelijke ‘call-to-action’. Mocht je toch naar iets willen ‘doorlinken’ gebruik dan nooit meer dan drie woorden platte tekst in je link.

De juiste plaatjes
Onze hersenen zijn visueel ingesteld, wanneer je wilt dat de ontvanger doorleest, zorg voor relevante plaatjes. Houd tekst simpel en treed niet te veel in detail. Zorg voor de juiste verhouding tussen tekst en plaatjes. Heb je veel afbeeldingen in je email maar niet zoveel tekst dan kan dit leiden tot een verhoogde spamkans.

Call to action
Gebruik een Button die uitnodigt tot actie. Je kunt beter geen afbeelding als button gebruiken maar een tekst met achtergrondkleur. Zo loop je niet het risico dat je (potentiele) klant hem niet ziet. Dit kan gebeuren wanneer de afbeeldingen door de ontvanger niet worden gedownload. Voordeel is ook dat je tekst eenvoudig kunt veranderen en dit maakt updaten of bijvoorbeeld je call-to-action (A/B) testen ook gemakkelijk.

Social Buttons
Wanneer je actief bent op social media (en dat is altijd goed) dan is het van belang je (potentiele) timthumbklanten te laten weten dat je daar ook te volgen bent. Maar let er wel op dat ze ondergeschikt blijven aan de uiteindelijke CTA. De footer (onder aan de pagina) is een goede locatie voor de social buttons.

Reply-to adres
Herkenbaarheid begint bij het ‘from’ adres. Zorg dat dit herkenbaar is, maak direct duidelijk wie er communiceert. Doe je dit niet, maak je grote kans dat men voortijdig afhaakt. Moedig ze aan te antwoorden door middel van een reply-to email adres, waar ze zich eventueel ook kunnen afmelden voor dergelijke mail.

Web-versie
Maak er een Web-versie van door een ‘View-in-browser link’ toe te voegen. Hiermee voorkom je afhaken wanneer je e-mail moeite heeft met laden. Meestal staat deze link bovenaan maar hij kan ook aan de ‘footer’ geplaatst worden, wanneer je alleen de belangrijkste informatie bovenaan wilt. Dit is overigens ook een variabele die zich leent voor A/B testing.

Wist je overigens dat…

33% van de email ontvangers deze opent op basis van de onderwerp-regel. Dit wetende, is het verstandig je onderwerp-regel niet langer te laten zijn dan 40 tot 50 karakters. Ongeveer 8 tot 9 woorden. Vermijd ook overmatig gebruik van bepaalde tekens (!,?,#) deze geven je e-mail een ‘spammy’ uiterlijk. Daarnaast is de onderwerp-regel ook goed te gebruiken om bepaalde voorkeuren van je doelgroep te kunnen meten (A/B testen).

Meer e-mailing informatie? Neem direct contact op, bellen kan ook: 010-245 2000

 

 

 

 

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

 

Start typing and press Enter to search

portotarievenData = key