‘Marketeers, verspil geen porto!’

‘Marketeers, verspil geen porto!’

Wist je dat je totale mailkosten vaak voor 80% uit porto bestaan? En dat je hierop waarschijnlijk enorm kan besparen? Grote kans dat je na dit artikel veel bewuster voor een postverspreider kiest, iets waar je voorheen misschien nooit aan gedacht hebt. Probleem is dat veel marketeers wel een focus hebben op de productiekosten van een mailing, maar daarin voorbijgaan aan de porto. Een verklaring kan zijn dat portokosten vaak als vast gegeven worden gezien, of dat deze kosten simpelweg pas achteraf bij de marketeer in beeld komen. Jammer, want hierop valt soms best nog wat ‘winst te behalen’.

Kies een postverspreider bewust

Wees er zeker van dat je kiest voor een partij die past bij jouw opdracht en dat je niet betaalt voor faciliteiten waar je geen gebruik van maakt. Er zijn  drie criteria die er toe doen:

  1. Bezorgsnelheid
  2. Bezorgkwaliteitplastic-post-duif-607x414
  3. Bezorgkosten (porto)
  1. Snelheid

In bepaalde gevallen is het nodig om zo snel mogelijk post bezorgd te krijgen. Denk hier bijvoorbeeld aan het versturen van herinneringen, een reactie binnen een bepaalde deadline of het betalen van openstaande facturen. Kies in dit geval voor een verspreider die de garantie geeft dat er binnen 24 uur wordt bezorgd.

  1. Kwaliteit

Voor ‘busstukken’ (post die door de brievenbus kan) is de kwaliteit van de verschillende postverspreiders overal goed en zijn er nauwelijks kwaliteitsverschillen te ontdekken.

Voor ‘belstukken’ (pakketten waarvoor moet worden aangebeld) ligt dit anders. Het bezorgmoment is hier ingewikkelder. Er moet iets in ontvangst worden genomen en lukt dit niet dan wordt het pakket op andere tijdstippen of zelfs bij de buren aangeboden. Het bezorgtraject is dan langer en het aantal klachten kan daardoor toenemen. Kies in dit soort gevallen voor een verspreider met een goede ‘customer service’, voor een partij die jouw pakketjes kan traceren (track & trace) en die een goed klachtenregistratiesysteem heeft.

  1. Kosten

Er bestaan behoorlijke prijsverschillen tussen de huidige postverspreiders. Vooral het binnen 72 uur bezorgen, kan al gauw zo’n 10-20 cent per stuk schelen. En als het gaat om belstukken dan kunnen de verschillen maar liefst oplopen tot enkele euro’s per dag!

Kies het juiste verzendhuis

Marketeers wees je bewust van alle alternatieven in de verspreiding. Het loont in veel gevallen om eens voor een andere post- of pakketverspreider te kiezen. Verzendhuizen zijn daarbij een handig verlengstuk van jouw organisatie en kunnen hierbij adviseren. Zo kunnen zij de mailing niet alleen verzorgen en aanbieden bij de verschillende verspreiders, ook beschikken zij vaak over interessante volumekortingen. en hier kan jij als klant van meeprofiteren. Betaal je liever voor een bepaalde service en beperkt volume nog de hoofdprijs…? Of lift je voortaan mee op het volume van Perfect Groep? Neem gerust contact op, ons bellen kan ook: 010-2452000 dan kijken we wat we ook voor jou kunnen betekenen.

Recent Posts

Leave a Comment

 

Start typing and press Enter to search

data-entry en fulfilmentHints & Tips