Terugblik Seminar 2017

Terugblik Seminar 2017

Marketing moet persoonlijk in kids- en ouderenmarketing
21 maart 2017 was ons eerste seminar samen met vakvereniging DeMeter. Deze keer niet alleen een middagprogramma maar om de files te ontwijken begonnen we wat later om tot 19.00 uur door te gaan. Het thema was: ‘Marketing moet persoonlijk in kids- en ouderenmarketing’. Voor de regelmatige bezoeker van onze seminars was de locatie bekend terrein: Excelsior Stadion Woudestein. Na een kort welkom van onze Algemeen Directeur Wim van Merkensteijn was het Marlous Spaven, voorzitter van DeMeter, die Perfect Groep bedankte voor het mogelijk maken van dit event en vervolgens als dagvoorzitter de sprekers introduceerde.

Renée de Vries (ANBO)
Renee
Renée is Manager Communicatie van de meest invloedrijke belangenbehartiger voor senioren, ANBO. Ze begint met de vraag wie deze organisatie kent en weet wat zij precies doen. Als blijkt dat het merendeel van de aanwezigen het antwoord schuldig moet blijven geeft ze een korte uitleg over wat de bond zoal doet. De doelgroep van ANBO zijn mensen vanaf 50 jaar, ook wel 50-plussers genoemd. Het beeld dat men hierbij nog te vaak heeft is; iemand die is uitgewerkt, die tijd over heeft en het vaak wat rustiger aan kan/moet gaan doen. Maar is dit wel zo? Hoe ziet de 50-plusser er werkelijk uit, wat houdt hem bezig en wanneer voelt hij zich aangesproken? Dat is de uitdaging voor ANBO. Hoe deze doelgroep in het hart te raken. Aan de hand van voorbeelden in hun communicatie -aanpassing van ‘look and feel’ d.m.v. fotografie, vormgeving en productaanbod-  laat ANBO zien hoe zij hierop inspelen. Relevantie is daarbij van het grootste belang. Storytelling als primair marketinginstrument. Presentatie ANBO

Sandra van Vemden (MARE Research) & Leonie Harkes (Delta Marktonderzoek)
Sandra Leonie
Sandra, Research Medewerker bij MARE Research & Leonie, Market Research Expert bij Delta Marktonderzoek gingen nog een stapje verder in de stereotypering van ouderen. Ook uit hun verhaal bleek dat de doelgroep van ouderen nog te veel ‘over één kam’ wordt geschoren. De indeling naar persoonlijkheden volgens het model van Jung kwam voorbij. En wat blijkt, een groot deel van de vijftigplussers kan zich rekenen tot ‘de verloren generatie’. Maar er is hoop. Vanaf nu gaan we het hebben over ‘De Quintastics’! Een Quintastic is iemand van vijftig jaar of ouder, nog steeds aantrekkelijk en succesvol, iemand die volop in het leven staat. Vijftig is het nieuwe dertig zullen we maar zeggen. En nu wordt het zaak deze mensen (in het hart) weten te raken. Dit kan alleen wanneer je weet wat deze mensen bezighoudt. Of wel: de dialoog aangaan, een database opbouwen en gericht marketing bedrijven. Dit noemen we ook wel CRM.

Carolien Martens (Nederlandse Hartstichting/stopkindermarketing)
Carolien Carolien Martens, Relatiemanager Public Affairs bij de Nederlandse Hartstichting gooide het over een heel andere boeg. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil kinderen beschermen tegen marketing van voedingsmiddelen die geen positief effect hebben op de gezondheid. Zij gaat de strijd aan tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen. Eyeopener is wel dat zo’n 94% van de kinderreclame voor ongezonde producten is. Zo was Carolien duidelijk over de promotie van snoepgoed voor kinderen. Vooral de verpakkingen moeten anders. Het gebruik van kinderidolen als Superman, Dora & K3 op deze verpakkingen moet aan banden worden gelegd. Dit doen ze door samen te werken met de verschillende partners binnen de Alliantie en in te spelen op bewustwording bij alle betrokkenen. Lees hier haar presentatie

Barrie Hotting (Feyenoord Rotterdam N.V.)
Barrie-Hiotting--150x150
Barrie Hotting, Teamleider Fanbase Marketing & CRM bij Feyenoord Rotterdam richt zich op de jonge supporter van Feyenoord. Je kunt al lid worden vanaf de geboorte en bent dan Kameraadje zoals dat heet. Ook Barrie geeft aan dat de jeugdige supporter –van 0 tot 17 jaar-  geen homogene groep is. En zo ook niet moet worden benaderd. Zij hebben inmiddels verschillende leeftijdssegmenten in hun Kameraadjesprogramma aangebracht en hier vervolgens ook hun communicatie op aangepast. Zo zijn er de ‘Mini’s’ in de leeftijd van 0-3 jaar, de ‘Puntertjes’ van 3-8 jaar, de ‘Pupillen’ van 8-12 jaar en de ‘’Junioren’ van 12-15 jaar. Al deze groepen worden op verschillende manieren benaderd. Zo is de gedrukte informatie anders in kleurgebruik, vormgeving en gebruikte foto’s. Maar ook de welkomstgeschenken en speciale aanbiedingen zijn anders. En in februari hebben ze het dertigduizendste kameraadje mogen verwelkomen dus dat ze net als de club ‘goed bezig zijn’ blijkt wel.

Meer weten over hoe jij dit kan vertalen naar jouw organisatie? Neem contact op met Robin Dommisse via 010 245 2000

 

Recent Posts

Leave a Comment

 

Start typing and press Enter to search

Seminar 2017